Skolk handlar aldrig enbart om individuella faktorer. Orsakerna är många, men hur ska problemet åtgärdas? I de inlägg som gjorts visar flera rapporter och avhandlingar på både orsaker och åtgärder, och inget talar för den typen av sanktioner som föreslås i dilemmat. Snarare är det så att det handlar om förebyggande och långsiktigt arbete. Så istället för att se skolket som individens problem bör man se över rutiner och reagera i tid. Bland förebyggande åtgärder som nämns i inläggen står bl.a.
- att lägga gemensamma krafter på att bygga upp förtroendefulla relationer till eleverna för att bygga upp deras engagemang och skapa höga förväntningar.
- att ge unga människor utbildning i hur de ska hantera sitt välbefinnande.
- det är viktigt att skolan har höga förväntningar.
- samarbete med föräldrar och kontroll på närvaron och tydliga rutiner för uppföljning.
- elevernas medbestämmande för att öka känslan av sammanhang och skoltrivsel.
- drogförebyggande insatser.
- kontingent uppmuntran.
- telefonkontakt på morgonen, elevvårdskonferenser, elevassistenter, kamratstödjare, mentorssystem, snabba reaktioner och åtgärdsprogram. Samarbete med elevhälsan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar