Om skolan anser att skolkning beror på bristande motivation skulle hårda sanktioner som åtgärd mot skolfrånvaro kunna vara en relevant lösning. Problemet är bara att bestraffning kan ge andra effekter i form av försämrade relationer mellan skolpersonal och "skolkare". Att lära sig genom att få bestraffningar kräver också att den bestraffade eleven kan se sambandet mellan sin frånvaro och den artificiella konsekvens som har blivit påföljden. Personen behöver också inse att sanktionen är rimlig och befogad vilket jag tror är högst individuell upplevelse. Då blir det svårt för skolan att hitta sanktioner som olika individer upplever som rimliga och befogade.
Ett annat problem skulle kunna vara att skolfrånvaro möjligtvis inte beror på bristande motivation, utan kan ha andra anledningar som har grunder i kognitiva svårigheter eller social problematik. I det fallet blir skolans sanktioner ett sätt att bestraffa för elevens handlikap eller problem i elevens sociala miljö.
Oavsett vilken grund skolkning har ser jag stora risker med att förebygga den med hjälp av sanktioner.
Intressant! Jag skulle tycka att det var spännande att läsa om hårda sanktioner fungerat i något annat land, t.ex England. Hur ser det ut där?
SvaraRadera