tisdag 5 november 2013

Rätten till utbildning - om elever som inte går i skolan

I Skolverkets rapport Rätten till utbildning – om elever som inte går i skolan (Rapport 309, 2008), tar man upp olika studier om ogiltig frånvaro. Syftet är att kartlägga omfattningen av, och orsakerna till långvarig ogiltig frånvaro samt att visa exempel på åtgärder. Rapporten sammanfattar bl.a. Annelis Jönssons metastudie Skolk – en forskningsresumé (1990). Hennes kartläggning omfattar 100 svenska skolor från 1950-talet t.o.m. 1980-talet. Tidigare forskning om skolfrånvaro ger viktiga kunskaper om orsaker till frånvaro, och vad man kan göra för att minska och förebygga en fortsatt negativ trend. Jag tänker främst lägga fokus på de förslag på åtgärder som nämns i rapporten, samt hur man kan arbeta förebyggande.
 
Rapporten visar att effektiva insatser för att motverka frånvaro är: täta kontakter och samarbete med föräldrar och kontroll på närvaron och tydliga rutiner för uppföljning. Detta gäller oavsett om eleverna har ströfrånvaro eller är långvarigt frånvarande. Vid det senare krävs även ytterligare insatser och exempel som nämns är: telefonkontakt på morgonen, elevvårdskonferenser, elevassistenter, kamratstödjare, mentorssystem, snabba reaktioner och åtgärdsprogram. Samarbete med elevhälsan samt institutioner som BUP och socialtjänsten, är viktigt när situationen kräver det. En annan aspekt som främjar närvaron är elevernas medbestämmande för att öka känslan av sammanhang och skoltrivsel. Den elev som varit frånvarande måste få ta igen det som förlorats i studierna annars finns risken att ströfrånvaron utvecklas till något mer långvarigt.
 
Det har visat sig att föräldrar och skola ofta ger olika infallsvinklar på orsakerna till frånvaron. Därför är det centralt att skolan utreder vilka de bakomliggande problemen egentligen är. Detta för att kunna sätta in rätt åtgärder. Enligt rapporten framgår det ”att skolan alltför snabbt bestämt sig för en lösning, som sedan inte visat sig fungera därför att det inte utretts tillräckligt vad som är problemet. Min uppmaning till skolledaren och klassläraren i ovanstående dilemma blir därför att man först bör fråga sig hur man utrett de bakomliggande problemen till skolkningen i klassen innan man beslutar om sanktionsåtgärder.
 
En betydligt nyare bok i ämnet skolk är Tillbaka till skolan – metodhandbok i arbetet med unga hemmasittande barn och unga (Gladh, Marie och Sjödin Krysmyntha, 2013). Jag har precis fått den i min hand och inte haft möjligheten att läsa den fullt ut ännu. Jag tar mig dock friheten att tipsa andra intresserade just för att den ger praktisk handledning kring hur man kan arbeta förebyggande. Författarna har bred erfarenhet som specialpedagog och kurator/psykoterapeut och tillsammans förenar de sina arbetsområden i en metod som de kallar ”Nyckelmetoden”. I bokens inledning beskriver författarna sin metod som entvärprofessionell samverkan. Metoden tar avstamp i det faktum att det psykosociala behöver det pedagogiska för att överhuvudtaget få till ett utrymme för samtal och att det pedagogiska behöver det psykosociala för att hitta rätt tajming och möjlighet att koncentrera sig på skolarbetet... där nyckeln är kvalificerad psykosocial och pedagogisk kartläggning (s8). Det här väcker i alla fall mitt intresse och min nyfikenhet och gör mig intresserad av att fördjupa läsningen av Tillbaka till skolan.

3 kommentarer:

  1. Vad roligt att få läsa lite mer konkreta och praktiknära tankar om skolkning! Jag blev nyfiken på boken!

    SvaraRadera
  2. Jag har jobbat under ett år med en slussverksamhet för att återföra elever med extremt hög frånvaro tillbaka till en fungerande skolgång. Variationsrikedomen kring de bakomliggande orsakerna var enorm, och ofta var det nästan en komplex väv av olika faktorer som lett fram till den höga frånvaron. Ett problem är nog att man som rektorn och pedagogen i dilemmat tror att "skolkare är skolkare", dvs lättdefinierade och att lika enkel universallösning ska kunna lösa skolfrånvaron.

    SvaraRadera
  3. När jag utbildade mig till lärare under 1990-talets senare hälft, efterfrågades mer diskussion kring frågan HUR? (som i hur gör man, hur undervisar man?). För inte så längesedan såg jag ett TV-inslag där dagens lärarstudenter framförde samma typ av önskemål till sina utbildare. På vilket sätt kan det här med praktiska metodtips ställa till det? De kan bli för konkreta och dominerande, är ett vanligt svar. Eftersom en lärare måste pröva sig fram och anpassa undervisningen till individerna, finns det inga färdiga lösningar. Om praktiska metodtips efterapas utan kritisk granskning, ser jag problemet. Men det behöver inte handla om fix färdiga lösningar. Praktiska metodtips som vill svara på frågan HUR och ge förslag på lösningar, borde snarare inspirera, för det handlar om att få ta del av någon annans erfarenheter.

    Dilemmat som diskuteras i bloggen är skolk, och även här är frågan HUR (gör man) högst närvarande. Gladhs/Sjödins bok Tillbaka till skolan beskriver en metod utifrån prövad erfarenhet och den ger viss vägledning. Om man låter sig inspireras av det de kallar ”nyckelmetoden” och granskar utifrån sitt kritiska öga, kan man ta del av deras arbete med hemmasittande barn och unga. De visar på vikten av eftertanke, förarbete och samarbete innan man fattar beslut kring skolkande barn och unga.

    SvaraRadera